Ungdomsskolen

Ungdomstrinnet ved Lycée International tilsvarende følgende norske skoletrinn:

Skoledagen varer fra kl. 08.55 til 16.00/17.05 (avhenger av klasser), med én skoletime avsatt til lunsj.

I ungdomsskolen ligger morsmålsundervisningen jevnt fordelt på ukens skoledager. Onsdag ettermiddag har elevene undervisningsfri, men de har mulighet til å delta på frivillige sports- og kulturaktiviteter på skolen. Eventuelle fritimer i løpet av dagen kan tilbringes på biblioteket (CDI), utendørs i skolens område, innendørs på fritidsrommet eller hjemme – avhengig av tidspunkt og varighet.

På ungdomskolen starter fremmedspåksundervisningen i 6ème med engelsk etterfulgt av 2. fremmedspråk i 5ème der elevene kan velge blant tysk, spansk, russisk, kinesisk eller italiensk. Det er også mulig å velge latin som valgfag fra 5ème. De franske lærerne organiserer ofte språkreiser eller reiser av kulturell art til utlandet. Det er også mulig å velge aktiviteter med vekt på sport, musikk, teater m.m. Vi gjør oppmerksom på at særlig matematikkundervisningen i Frankrike ligger på et høyere nivå enn i Norge.

I slutten av 3ème tar elevene den franske grunnskoleeksamen, brevet med norsk som fordypning.  Yrkesutplassering organiseres også i løpeet av 10. trinn. Elevene skal tilbringe minimum en uke i en bedrift, og levere inn en skriftlig rapport om utplasseringen. Mange av våre elever velger å reise til Norge og være i en norsk bedrift i denne arbeidsuken.

Fordi engelskundervisningen ligger på et høyt nivå på denne skolen, tilbys elevene som har tilstrekkelige engelskkunnskaper å ta Cambridge sin eksamen «First certificate in English» på 10. trinn.

Conseil de classe

«Conseil de classe» består av lærere, skoleledelsen, klassens elevrepresentanter  og foreldrerepresentanter (PEC). Hovedformålet er å diskutere og evaluere elevers prestasjoner og atferd i løpet av en bestemt periode, vanligvis et trimester.

Lærerne presenterer sin vurdering av hver elevs prestasjoner, fremgang og atferd. Diskusjonene fokuserer på både akademiske resultater og andre aspekter som deltakelse, oppførsel og generell innstilling til skolearbeid.

Elever er også representert i «conseil de classe» med sine valgte klassetillitsvalgte. Dette gir elevene en stemme og mulighet til å bidra til diskusjonene om deres klasse.

På Lycée International er også foreldrene representert med sine valgte PEC.
«Conseil de classe» kan gi anbefalinger angående elevens fremtidige akademiske vei, som for eksempel om en elev bør gå videre til neste klassetrinn, trenger ekstra støtte eller skal delta i spesielle programmer. Etter møtet blir det ofte utarbeidet en rapport som oppsummerer diskusjonene og beslutningene. Denne rapporten kan være nyttig for foreldre og elever for å forstå elevens akademiske status og eventuelle anbefalinger for fremtiden. «Conseil de classe» spiller altså en viktig rolle i det franske utdanningssystemet ved å sikre en helhetlig vurdering av elevers fremgang og bidra til en samarbeidsbasert tilnærming til utdanning.

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruk av siden og tilpasse innhold. Ved å fortsette å bruke nettsiden vår, samtykker du til bruken av cookies.