Videregående

Videregående ved Lycée International tilsvarende følgende norske skoleklasser:

Lycée International tilbyr undervisning som tilsvarer linjen Studiespesialisering i norsk videregående skole.

Første året på lycée-nivår har alle elever felles fag med unntak av språkundervisningen.

Før det nest siste året på lycée velger elevene sine fordypningsfag, kjent som «spécialités», i tillegg til fellesfag. I første året av de to siste årene (première), tar studentene tre spesialiserte fag, og i det siste året (terminale), fortsetter de med to av disse.

Eksamen og sluttvurdering i fransk videregående skole omfatter de to siste årene på lycée. Elevene får en samlet karakter på vitnemålet der standpunktkarakteren i enkelte fag og alle resultatene fra av de skriftlige og muntlige eksamene de avlegger i løpet av VG2 og VG3 teller. De ulike fagene vektes ikke likt, så noen fag gir mer uttelling enn andre. 

Skoledagen for VGS-elever varer fra kl. 08:00/08.55 til 16.10/17.05/18:00 avhenger av klasser og timeplaner.

Lunsj: 50 minutter etter timeplan i perioden 11:30 – 14:20

Undervisningen fører fram til fransk baccalauréat med internasjonal fordypning. Avgangseksamenen gir direkte adgang til å studere ved norske universiteter og høyskoler. Våre elevers språkkunnskaper åpner også for videre studier og yrkeskarriere rundt om i verden. Vi ser på våre elever som en stor ressurs for fremtiden. Mange av våre avgangselever fortsetter sine studier på universiteter i Norge. Våre alumni studerer ved blant annet UIO, NTNU, NHH, BI og Norges Arkitekthøgskole.

På videregående  kan elevene få tilbud om kulturelle reiser og språkreiser avhengig av hvilke fag og lærere man har.

Elever i VG3 kan også ta Cambridges eksamen i enten «Certificate in Advanced English» eller «Certificate of profiency in English»

Conseil de classe

«Conseil de classe» består av lærere, skoleledelsen, klassens elevrepresentanter  og foreldrerepresentanter (PEC). Hovedformålet er å diskutere og evaluere elevers prestasjoner og atferd i løpet av en bestemt periode, vanligvis et trimester.

Lærerne presenterer sin vurdering av hver elevs prestasjoner, fremgang og atferd. Diskusjonene fokuserer på både akademiske resultater og andre aspekter som deltakelse, oppførsel og generell innstilling til skolearbeid.

Elever er også representert i «conseil de classe» med sine valgte klassetillitsvalgte. Dette gir elevene en stemme og mulighet til å bidra til diskusjonene om deres klasse. På Lycée International er også foreldrene representert med sine valgte PEC.

«Conseil de classe» kan gi anbefalinger angående elevens fremtidige akademiske vei, som for eksempel om en elev bør gå videre til neste klassetrinn, trenger ekstra støtte eller skal delta i spesielle programmer.

Etter møtet blir det ofte utarbeidet en rapport som oppsummerer diskusjonene og beslutningene. Denne rapporten kan være nyttig for foreldre og elever for å forstå elevens akademiske status og eventuelle anbefalinger for fremtiden.

«Conseil de classe» spiller altså en viktig rolle i det franske utdanningssystemet ved å sikre en helhetlig vurdering av elevers fremgang og bidra til en samarbeidsbasert tilnærming til utdanning.

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruk av siden og tilpasse innhold. Ved å fortsette å bruke nettsiden vår, samtykker du til bruken av cookies.